Usein kysytyt kysymykset

Miten nopeasti otetaan yhteyttä, kun olen jättänyt hakemuksen?

Normaalisti seuraavana arkipäivänä.

Pitääkö minulla olla kotivakuutus?

Vuokralaisella on oltava kotivakuutus ja sen on oltava voimassa vuokrasopimuksen koko keston ajan.

Voinko vuokrata asunnon, vaikka minulla on maksuhäiriömerkintöjä?

Tarkastamme hakijoiden luottotiedot. Kollin kiinteistöt ei vuokraa asuntoja sellaisille henkilöille, joilla on maksuhäiriömerkintöjä.

Miten nopeasti asunnon voi saada? Kauanko prosessi kestää?

Jos asunto on jo vapaana ja asuntohakemus on tehty ja asukas on hyväksytty vuokralaiseksi sekä vuokrasopimus on allekirjoitettu ja vakuudet toimitettu niin asunto on luovutettavissa vuokralaisen käyttöön.

Normaalisti prosessi kestää noin viikon.

Onko vakuusmaksua ja minkä suuruinen se on?

Asuntoihin kohdistuu vakuusmaksu, joka on suuruudeltaan kahden kuukauden vuokraa vastaava määrä. Vakuutena hyväksytään myös Kelan antama vakuus sekä joissain tapauksissa myös henkilötakaus.

Milloin asuntoja vapautuu? Miten asuntoja voi hakea?

Mikäli löydät sopivan kohteen, ota yhteyttä:

  • Kohdetietojen yhteydessä olevalla lomakkeella
  • Sähköisella hakemuksella
  • Soittamalla Säätiön hallintosihteerille puh 040 847 1077, ja sopimalla esittelyaika.

Jos et juuri löydä tarpeisiisi sopivaa huoneistoa, kerro meille millaista kohdetta olet etsimässä. Halutessasi otamme sinuun yhteyttä, kun sopiva kohde on vapautumassa. Uudet kohteen päivitetään sivustolle mahdollisimman nopeasti.

Mikä on vakuusmaksu?

Asukas maksaa vuokranantajalle vakuuden ennen vuokrasopimuksen alkamista. Vakuus palautetaan asukkaalle vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen täysimääräisenä, mikäli asunto on moitteettomassa kunnossa eikä asukkaalla ole asuntoon kohdistuvia vuokrarästejä tai maksamattomia käyttökorvauksia.Mikäli asuntoa joudutaan remontoimaan, remontin kustannukset pidätetään vakuudesta.

Onko vuokra-asunnoissanne varallisuusrajat?

Asuntoon ei kohdistu varallisuusrajoja.

Hyvitetäänkö tekemiäni muutostöitä?

Asukkaalle hyvitetään viimeisen vuokranmaksun yhteydessä asunnon laatutasoon vaikuttaneen remontin kustannuksia vuokranantajan tarkistuksen jälkeen. Hyvitys voidaan myöntää merkittävästä asumisen laatutason parantamisesta.

Mahdollinen remontointi täytyy hyväksyttää etukäteen vuokranantajalle ja mahdollisesta korvauksesta sopia samassa yhteydessä.

Kenelle palautan avaimet pois muuttaessa?

Avaimet tulee palauttaa vuokranantajan edustajalle sovittuna ajankohtana.

Miten irtisanon vuokrasopimukseni?

Vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi täysi kalenterikuukausi. Irtisanomisaika lasketaan alkavaksi sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu.

Irtisanominen voidaan tehdä

Irtisanomisilmoituksen yhteydessä kannattaa muistaa ilmoittaa tilinumero vuokravakuuden palautusta varten.

Miten minulle palautetaan vakuusmaksu?

Vakuus palautetaan asukkaalle vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen täysimääräisenä, mikäli asunto on moitteettomassa kunnossa eikä asukkaalla ole asuntoon kohdistuvia vuokrarästejä tai maksamattomia käyttökorvauksia.

Mikäli asuntoa joudutaan remontoimaan, remontin kustannukset pidätetään vakuudesta.

Olen muuttamassa pois, ja haluan siirtää vuokrasopimukseni sukulaiseni/ystäväni nimiin. Onnistuuko?

Ole yhteydessä vuokranantajaan.

Asunnossani on vuotava hana/viallinen liesi/, kuinka toimin?

Vuokralaisen on viipymättä ilmoitettava vuokranantajalle huoneiston vahingoittumisesta tai sellaisesta puutteellisuudesta, jonka korjaamista vuokranantaja on vastuussa.

Asunnossani tuntuu vetoa/patterit eivät toimi/ilmanvaihto ei toimi tms.

Ota yhteyttä taloyhtiön nimettyyn huoltoyhtiöön.

Kuinka varaan tai irtisanon saunavuoron/autopaikan/lisää avaimia tms., kuinka toimin?

Ota yhteyttä taloyhtiöön nimettyyn isännöitsijään.

Kuuluuko asuntoon autopaikka ja siihen liittyvä lämmitystolppa tai sähköauton latausmahdollisuus?

Osassa kiinteistöissä on sähkölämmitys- ja sähkölataustolppa sekä parkkihallipaikkoja ja katupaikkoja. Autopaikoista voi tiedustella kiinteistösihteeriltä tai isännöitsijältä.

Kuuluuko asuntoon erillistä varastotilaa?

Kutakin asuntoa varten on erillinen irtaimistovarasto, jonka lukituksesta asukas itse huolehtii.

Miten toimin, jos naapurin äänet häiritsevät?

Voit ilmoittaa järjestyssääntöjen vastaisesta häirinnästä sähköpostilla info@kollinsaatio.fi. Ilmoituksessa tulee ilmetä tapahtuma, päivämäärät, kellonajat, häiriön aiheuttaja sekä kahden todistajan nimet mahdollista oikeudenkäyntiä varten.
Järjestyssääntöjen rikkominen saattaa aiheuttaa vahingonkorvausvelvollisuuden ja/tai sopimuksen purkamisen.

Miten toimin, jos unohdin avaimen tai kadotin sen?

Jos avain unohtuu, kiinteistöhuolto voi avata oven ainoastaan talon asukkaalle. Työaikana tapahtuvasta oven avaamisesta ei veloiteta erikseen. Oven avaamisesta työajan ulkopuolella asukas maksaa itse kiinteistöhuoltoyhtiön veloittaman avausmaksun.

Jos avain katoaa, on lukon uudelleen sarjoitus tilattava isännöitsijän kautta. Näin varmistut siitä, ettei asiattomilla ole asuntoosi avaimia. Uudelleen sarjoituksen maksaa vuokralainen.

Mitä jätteenkierrätysmahdollisuuksia asunnossa on?

Talon ilmoitustaululta löytyy perusohjeet jätelajitteluun. Jätehuoneissa on erilliset keräysastiat erityyppiselle jätteelle ja kullekin astialle löytyy merkintä, mitä jätettä ko. astiaan voi laittaa. Muiden kuin talousjätteiden poiskuljettamisesta on asukkaiden itse huolehdittava.

Onko asunnoissa palovaroitin ja kuka niistä vastaa?

Pelastustoimilaki velvoittaa, että asunnossa tulee olla toimintakuntoinen palovaroitin. Palo-varoittimien hankinnasta ja toimintakunnosta (puhdistus ja pattereiden vaihtaminen) vastaa vuokralainen. Osassa asuntoja on sähköinen palovaroitin, sen toimintakunnosta vastaa vuokranantaja.

Onko asunnossa nettiliittymä/laajakaista ja sisältyykö nettiliittymä vuokraan?

Osassa kiinteistössä on käytössä DNA:n taloyhtiö netti ja tv, netin perusnopeus on 10 Mbit/s ja se sisältyy vuokraan.

Onko parvekkeella grillaaminen sallittua?

Parvekkeella grillaaminen ei ole sallittua.

Onko talossa matontuuletusteline?

Osassa kiinteistöjä on tuuletusparvekkeita sekä pihamaalla tamppausteline.

Onko talossa pelastussuunnitelma?

Kaikissa Kollin kiinteistöjen taloissa on pelastussuunnitelma ja se on esillä sähköisissä asukasnäytöissä.

Onko tupakointi sallittu asunnoissa?

Tupakointi on kielletty.

Ovatko lemmikkieläimet sallittuja?

Lemmikkieläimen pitämisestä asunnossa pitää sopia erikseen vuokranantajan kanssa vuokrasopimusta tehtäessä.

Saanko remontoida asuntoa?

Asunto voi remontoida itse, mutta ennen kuin asunnossa ryhdytään korjaus- tai muutostöihin, tulee ottaa yhteyttä vuokranantajaa. Vuokranantaja antaa luvan muutostöiden tekemiseen. Joissakin tapauksissa lupahakemus pyydetään tekemään kirjallisesti.

Remontoinnissa on käytettävä ammattitaitoista tekijää mahdollisten muutostöiden tekemiseen.

Sisältyykö vesi ja sähkö vuokraan?

Vesi ja sähkö eivät kuulu hintaan. Vuokralainen tekee oman sopimuksen sähköntoimittajan kanssa. Vesimaksu määräytyy vuokrasopimuksen yhteydessä.

Voiko vuokran eräpäivää siirtää tai miten toimin, jos minulla on maksuvaikeuksia vuokranmaksussa?

Eräpäivän siirrosta sekä muihin vuokranmaksuun liittyvistä asioista on otettava yhteyttä vuokranantajaan puh. 040 847 1077

Voinko asentaa astianpesu- tai pyykinpesukoneen itse?

Pesukoneiden asennuskustannuksista vastaa asukas ja asennuksesta tulee vastata ammattilainen, jolloin vastuu asennuksesta kuuluu asentajalle. Virheellisesti suoritetun pesukoneliitännän aiheuttaman vuotovaurion kustannuksista vastaa asukas.

Voinko ripustaa vuokra-asuntoon tauluja?

Taulujen ja sisustuselementtien asentaminen ovat sallittuja.